Tips och Råd

Ta väl hand om dina tänder för munhälsan påverkar hela kroppen.

Tandköttsinflammation och tandlossning

Tandlossning är en dold folksjukdom. Ca 40% av den vuxna befolkningen har tandlossning i någon grad, men hur utvecklar man tandlossning ? Ett friskt tandkött är ljust rosa småknottrigt och sluter stramt åt vid varje tand. Det blöder inte vid tandborstning eller när du gör rent mellan tänderna.

Inflammerat tandkött är rödare till färgen, blankt, svullet och ibland väldigt ömt, och det kan blöda vid tandborstning och när du gör rent mellan dina tänder.

Det bildas hela tiden bakteriebeläggningar (plack) på tänderna. Om du inte gör rent överallt riskerar du att beläggningen ligger kvar och detta ger upphov till inflammation i tandköttet.

Om bakterierna inte borstas bort förökar dom sig i tandköttsfickan och blir oåtkomliga för tandborsten och de hjälpmedel du använder mellan dina tänder. Beläggningarna förkalkas och bildar hård tandsten på tanden och tandens rot. På tandstenens råa yta fastnar bakterierna ännu lättare.

Gradvis bryts käkbenet ner och tanden förlorar allt mer av sitt fäste. Tandköttsinflammationen har utvecklats till tandlossning.

Detta är oftast ett mycket långsamt förlopp i det dolda och gör sällan ont.

Tandlossningen kan du stoppa genom att få professionell behandling av din tandhygienist, annars fortsätter processen och tanden kan bli rörlig.

Faktorer som rökning, ärftlighet och vissa allmänsjukdomar kan öka risken att drabbas av tandlossning.

Du kan själv förebygga tandköttsinflammation och tandlossning genom att vara noga med din munhygien. Det kan vara svårt att upptäcka detta men var uppmärksam på ditt tandkött om det blöder eller är rött och svullet.

Muntorrhet

Har du lite eller kanske ingen saliv alls - ja då är du muntorr och detta är ett problem för många. Här kommer lite information och några råd. Saliven är tändernas bästa vän. Den skyddar dina tänder och kan dessutom reparera ytliga skador. Den som lider av muntorrhet löper därför större risk att få hål i tänderna, karies. För att vi ska kunna tala, tugga, svälja och för att kunna känna smak ordentligt krävs också saliv. Det gör att muntorrhet är ett problem för många människor. Muntorrhet och sår på munnens slemhinnor kan leda till smärta och sveda i munnen.

Muntorrhet, vad kan det bero på?

Muntorrhet av lindrigare art kan till exempel bero på stress, nervositet, sjukdom, att du andas ofta med öppen mun både dagtid och nattetid och vissa mediciners biverkningar. Det kan vara mediciner mot magkatarr, psykiska sjukdomar och medel mot astma, allergi och klåda. Muntorrhet som är långdragen och alltid finns där är ett allvarligt tillstånd. Det kan orsakas av reumatiska sjukdomar, tumörer, strålbehandling mot huvudet och halsen och mediciner vid dessa tillstånd. Vid uttalad muntorrhet krävs andra extraordinära insatser från både sjukvård och tandvård.

Salivtest med bakterieprov

Känner du att du är mycket muntorr kan ett salivprov ge upplysningar om du är kariesbenägen. Med ett salivtest kan vi mäta sekretionshastigheten, det vill säga hur fort ny saliv bildas. Mängden saliv har betydelse för hur snabbt den kan spola rent runt tänderna och späda ut den syra som bakterierna bildar.

Goda råd om muntorrhet

Undvik sådant som innehåller socker ex vis tabletter, tuggummi eller annat godis. Om du behöver fukt för munnen – drick vatten. Du kan behöva komplettera din vanliga fluortandkräm med exempelvis fluorsköljning, fluorsugtabletter eller fluortuggummi. Det är viktigt att du informerar din tandhygienist eller din tandläkare om du är mycket muntorr - du kanske behöver fler besök under ett år just pga detta.

Tidigare råd

Börja med att borsta dina tänder, vilket ska ta ca 2-3 minuter, sedan använder du mellanrumsborste, tandsticka eller tandtråd. Du bör gärna använda tungskrapa också, tungan har massor av bakterier på sig.

Tänk så här .....2+2+2, alltså borsta 2 minuter 2 gånger om dagen och använd 2 cm tandkräm på borsten...enkelt eller hur :)

Vill du testa om du tror att du har dålig andedräkt, gör så här : slicka på insidan av handen - låt det torka - lukta sedan.
Om det luktar illa, har du säkerligen dålig andedräkt. Det behöver inte betyda att du sköter dina tänder dåligt, utan du kan ha och utsöndra svaveloxider som du inte kan borsta bort då detta sker i den nedre delen av halsen, men du kan genom att ta SB 12 eller någon sort av Zinktablett eliminera dålig lukt.......

Men i första hand måste du vara säker på att du sköter dina tänder på rätt sätt.